2011. január 21., péntek

Lencseleves

Kedves segítőmnek és barátnőmnek, Katinak köszönhetően hozzájutottam eredeti békéscsabai házikolbászhoz. Hát, az valami mennyei! Ősszel már kaptunk egy kb. 30 centis vastag darabot, még a tavalyiból, az már száraz volt. Nem tudtuk abbahagyni. Csípős, de nem méregerős, tökéletesen érezni benne az ízeket. Az egész köménymagot nem szeretem, de ebben annyira finom volt, hogy még a tudat sem zavart. Kati már akkor is mondta, hogy tegyem lencselevesbe, mert az mennyire finom, de mindig azt válaszoltam, hogy arra jó a bolti is, nem fogom a tökéletes kolbászt főzésre pazarolni. Egy hete ismét kaptunk két szállal, ezúttal vékonyabbat és puhát, de az íz most is fantasztikus. Alig vártam, hogy hazaérjek vele. Múlt szombaton az volt az ebédem fehérkenyérrel, kecskesajttal, lilahagymával. Onnantól persze rájártunk, így már alig van egy kis darab belőle. No, és megtört a jég, kipróbáltam a lencselevest kolbásszal. Nem is főztem, nem is ettem még lencselevest ezelőtt, csak halvány elképzeléseim voltak róla, hogy milyen az, de nem volt annyira szimpi. Azért csak elolvastam egy-két receptet a neten, és nekiálltam. Tegnap vacsira főztem egy nagy fazékkal, már nincs belőle. Azt hiszem, ez magáért beszél.


Hozzávalók:

1/4 kg lencse
2 szál közepes sárgarépa
1 szál közepes gyökér
1 kis fej hagyma
kb. 10 dkg füstölt szalonna
2,5 dl tejföl
3 ek. liszt
1 ek. pirospaprika
só, fehérbors
1 babérlevél
15 karika Kati féle csabai kolbász


Elkészítés:

A lencsét előző este beáztattam kb. háromszoros mennyiségű vízbe. A szalonnát apró kockákra vágtam, a fazékban elkezdtem olvasztani. Közben szintén felkockáztam a hagymát, a szalonnához adtam, úgy pirítottam tovább őket. A répákat meghámoztam, megmostam, felkarikáztam. Amikor a hagyma már üveges volt, felöntöttem fél dl. hideg vízzel, majd nagy lángon elforraltam a vizet. Ezt még egyszer megtettem, ettől a hagyma szétesett, inkább pépes lett a végeredmény, a kockák már nem is látszottak. Levettem a lángot, hozzáadtam a pirospaprikát, gyorsan elkevertem, majd ment bele a felkarikázott fehér- és sárgarépa. Fél dl vízzel felöntöttem, majd gyakori keverés mellett közepes lángon pároltam néhány percig. Hozzáadtam a leszűrt lencsét, sóztam, pici fehérborssal megszórtam, beledobtam a babérlevelet, összekevertem, majd felöntöttem vízzel. Kb. egy órát főztem közepes lángon, de figyelgetni kell, hogy a lencse mikor puhul meg. Az se jó, ha szétesik. Mikor a lencse már majdnem teljesen megpuhult, a tejfölbe belekevertem a lisztet, a levesből kiszedett lével is csomómentesre kevertem, és a leveshez adtam. Körülbelül tíz percig főztem még, az utolsó néhány percben már a felkarikázott kolbásszal együtt.
Csodálatos lett, be fogjuk pótolni azokat az éveket, amíg nem ettünk ilyet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése